Chromebook terugzetten naar fabrieksinstellingen

Dit artikel is grotendeels overgenomen van een Support artikel van Google en waar nodig iets anders verwoord of ondersteund met afbeeldingen. voor de meest actuele versie kan je de handleiding gebruiken op de volgende pagina: https://support.google.com/chromebook/answer/1080595?hl=nl


Als er een probleem is met een Chromebook, Chromebox of ander Chrome-apparaat kan het helpen om het apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.


Probeer eerst een powerwash, dit is simpel uit te voeren met de volgende toetscombinatie:

Ctrl + Alt + Shift + R

Werkt dit niet, volg dan de stappen hieronder.


In dit artikel:



Herstellen zonder USB Stick

In de meeste gevallen is dit voldoende


De Herstelmodus starten 


Chromebook:

  • Houd Esc Vernieuwen ingedrukt en druk op de aan/uit-knop
  • Laat de aan/uit-knop los. Als je een bericht ziet op het scherm, laat je de andere toetsen los. 

  • Op sommige Chromebook-modellen: Houd Esc + Maximaliseren ingedrukt en druk op de aan/uit-knop
  • Laat de aan/uit-knop los.

Chromebox:

  • Zet het apparaat eerst uit.
  • Houd daarna de herstelknop ingedrukt met een paperclip of iets dergelijks.
  • Druk op de aan/uit-knop om de Chromebox weer aan te zetten.
  • Als er een bericht op het scherm verschijnt, laat je de herstelknop los.


ChromeOS Tablet:

  • Houd de knoppen  Volume omhoogVolume omlaag en  Aan/uit minstens 10 seconden ingedrukt en laat ze los.

Chromebit:

  • Haal de stekker uit het stopcontact.
  • Houd de herstelknop ingedrukt met een paperclip of iets dergelijks.
  • Sluit de Chromebit weer aan op het stopcontact.
  • Als er een bericht op het scherm verschijnt, laat je de herstelknop los.

Herstellen zonder een USB-stick

Nadat je de herstelmodus hebt gestart kan je de onderstaande stappen volgen voor het herstellen zonder een USB-stick.


  1. Houd de Ctrl-toets ingedrukt en druk kort op de D-toets, laat beide toetsen los.Er verschijnt een melding "Druk op ENTER om OS-verificatie uit te schakelen".
  2. Druk op de Enter-toets om OS verificatie uit te schakelen of de "Ontwikkelaarsmodus in te schakelen". Mogelijk wordt ook gevraagd om op de spatiebalk te drukken.Op een ander type Chrome-apparaat kun je met een Paperclip de Reset-knop indrukken.
  3. Er verschijnt een melding "Druk op ENTER om te bevestigen dat u OS-verificatie wilt inschakelen".


    Druk op de Enter-toets om OS verificatie weer in te schakelen, of klik op "terug naar beveiligde modus" (als je deze optie ziet) en klik daarna op Bevestigen.

    Hierna zullen de gegevens worden gewist en zal de Chromebook opnieuw opstarten.Na het opnieuw opstarten verschijnt er een scherm Welkom.Volg hierna de stappen onder Het apparaat klaarmaken voor gebruik op deze pagina.


Het apparaat klaarmaken voor gebruik

Nadat je het apparaat hebt hersteld moet deze worden aangemeld voor enterprise. Dit zorgt er voor dat het apparaat wordt beheerd en is zeer belangrijk voor een juiste werking.

  1. Klik op 'Aan de slag' en maak vervolgens verbinding met het Wifi-netwerk van de school.


  2. Klik op 'Accepteren en doorgaan'. Het kan zijn dat het apparaat meteen doorgaat met controleren op updates, klik dan op de knop 'Volgende' als je op het scherm 'Je apparaat is up-to-date' bent.


    Mogelijk zal het apparaat automatisch worden aangemeld voor enterprise.

    Als dat niet gebeurt en er verschijnt een inlogscherm van Google kun je dit handmatig doen.


  3. Afhankelijk van het model Chromebook en de huidige versie ChromeOS die er op draait kan je het scherm 'Wie gebruikt deze Chromebook?' zien.

    Klik in dat geval onderaan op de knop 'Aanmelding voor Enterprise'. Er verschijnt een scherm met 'Zakelijke registratie'. Ga dan door naar stap 4.


    Zie je dat scherm niet en zie je alleen een inlogscherm waar je met een mail adres en wachtwoord kan inloggen houd dan de Ctrl en de Alt-toets ingedrukt en druk kort op de E-toets. Er verschijnt dan een scherm met 'Zakelijke aanmelding'.


  4. Log in met de gegevens die je hebt gekregen om apparaten aan te melden. Meestal is het e-mailadres cb@schoolnaam.nl. De ICT-coördinator van je organisatie is bekend met deze gegevens en anders zijn deze op te vragen door een ticket in te dienen bij onze Servicedesk.

    Na het invoeren van de gegevens verschijnt een scherm waar staat 'Inschrijving voor enterprise voltooid'. Als je op 'Klaar' klikt kom je bij het scherm om in te loggen zoals je gewend bent.





Herstellen mét USB Stick

Vaak de oplossing voor hardnekkige problemen


De Herstelmodus starten 


Chromebook:

  • Houd Esc Vernieuwen ingedrukt en druk op de aan/uit-knop
  • Laat de aan/uit-knop los. Als je een bericht ziet op het scherm, laat je de andere toetsen los. 

  • Op sommige Chromebook-modellen: Houd Esc + Maximaliseren ingedrukt en druk op de aan/uit-knop
  • Laat de aan/uit-knop los.

Chromebox:

  • Zet het apparaat eerst uit.
  • Houd daarna de herstelknop ingedrukt met een paperclip of iets dergelijks.
  • Druk op de aan/uit-knop om de Chromebox weer aan te zetten.
  • Als er een bericht op het scherm verschijnt, laat je de herstelknop los.


ChromeOS Tablet:

  • Houd de knoppen  Volume omhoogVolume omlaag en  Aan/uit minstens 10 seconden ingedrukt en laat ze los.

Chromebit:

  • Haal de stekker uit het stopcontact.
  • Houd de herstelknop ingedrukt met een paperclip of iets dergelijks.
  • Sluit de Chromebit weer aan op het stopcontact.
  • Als er een bericht op het scherm verschijnt, laat je de herstelknop los.


Een herstel-USB-stick maken

Voordat je aan de slag gaat heb je het volgende nodig:

  • De Chromebook met de foutmelding
  • Een ander apparaat waar de Chrome browser op staat
  • Een USB-stick met minstens 8 gb aan opslagruimte die mag worden gewist


De USB-stick maken

Je kan deze stick later opnieuw gebruiken bij Chrome apparaten van hetzelfde model, indien je later een ander model wilt herstellen moet je deze stappen opnieuw volgen.




  1. Open de Chrome browser op een Chromebook of Windows machine
  2. Klik op de volgende link om de Chromebook-herstelprogramma extensie te installeren
  3. Klik op de knop "Toev. aan Chrome" en vervolgens op "Extensie Toevoegen"
  4. Klik rechtsboven in de browser op het puzzelstukje en vervolgens op Chromebook-Herstelprogramma om deze te starten.
  5. Klik op "Aan de slag", je wordt nu gevraagd om een modelnummer, deze vind je op het scherm van de Chromebook als deze in de herstelmodus staat, zie voorbeeld:

  6. Laat het programma zijn werk doen, verwijder de USB-stick niet!
  7. Zodra het Chromebook-herstelprogramma aangeeft dat de USB-stick klaar is kan je deze uit je computer halen, ga verder bij stap 3!

Het apparaat herstellen

  1. Steek de herstel-USB-stick in het te herstellen apparaat  en wacht 10 seconden.
  2. Indien systeemherstel niet start, gebruik dan nogmaals de toetscombinatie uit "Stap 1: De Herstelmodus starten"
  3. Zodra de Chromebook aangeeft dat het herstellen klaar is, kan je de USB-stick verwijderen. Het apparaat start automatisch opnieuw op.
  4. Als er gevraagd word om OS-verificatie aan te zetten druk je op de spatiebalk en vervolgens op enter.
  5. Als je de melding "je gebruikt de ontwikkelaarsmodus" krijgt selecteer je met de pijltoetsen de optie "Terug naar beveiligde modus" en vervolgens "Bevestigen".
  6. Het apparaat is nu hersteld, ga verder bij stap 4!

Het apparaat klaarmaken voor gebruik

Nadat je het apparaat hebt hersteld moet deze worden aangemeld voor enterprise. Dit zorgt er voor dat het apparaat wordt beheerd en is zeer belangrijk voor een juiste werking.

  1. Klik op 'Aan de slag' en maak vervolgens verbinding met het Wifi-netwerk van de school.


  2. Klik op 'Accepteren en doorgaan'. Het kan zijn dat het apparaat meteen doorgaat met controleren op updates, klik dan op de knop 'Volgende' als je op het scherm 'Je apparaat is up-to-date' bent.


    Mogelijk zal het apparaat automatisch worden aangemeld voor enterprise.

    Als dat niet gebeurt en er verschijnt een inlogscherm van Google kun je dit handmatig doen.


  3. Afhankelijk van het model Chromebook en de huidige versie ChromeOS die er op draait kan je het scherm 'Wie gebruikt deze Chromebook?' zien.

    Klik in dat geval onderaan op de knop 'Aanmelding voor Enterprise'. Er verschijnt een scherm met 'Zakelijke registratie'. Ga dan door naar stap 4.


    Zie je dat scherm niet en zie je alleen een inlogscherm waar je met een mail adres en wachtwoord kan inloggen houd dan de Ctrl en de Alt-toets ingedrukt en druk kort op de E-toets. Er verschijnt dan een scherm met 'Zakelijke aanmelding'.


  4. Log in met de gegevens die je hebt gekregen om apparaten aan te melden. Meestal is het e-mailadres cb@schoolnaam.nl. De ICT-coördinator van je organisatie is bekend met deze gegevens en anders zijn deze op te vragen door een ticket in te dienen via onze Servicedesk

    Na het invoeren van de gegevens verschijnt een scherm waar staat 'Inschrijving voor enterprise voltooid'. Als je op 'Klaar' klikt kom je bij het scherm om in te loggen zoals je gewend bent.





Als deze stappen niet werken kun je de Chromebook het beste aanmelden ter reparatie bij de leverancier.

Heb je de Chromebook bij Cloudwise aangeschaft, neem dan contact op met onze servicedesk.





Ik wil de USB stick leeg maken

De USB stick kan je via het Chromebook-herstelprogramma ook weer leeg maken.

  1. Sluit de USB-stick aan
  2. Start het Chromebook-herstelprogramma
  3. Klik op het tandwiel rechtsboven in het venster
  4. Kies Herstelmedium wissen en volg de stappen
  5. Mogelijk wordt er gevraagd om de USB-stick te formatteren, volg ook deze stappen.
  6. Je kan de USB-stick weer voor andere zaken gebruiken
Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.