Jamf School - Profiel - Apps Layout en Webclips
Je kan op de iPads een “Apps Layout” instellen, hiermee bepaal je hoe de app tegels eruit zien op alle iPads. Deze apps layout kun je dan toevoegen aan een specifieke apparaatgroep. Verder kun je ook Webclips toevoegen, een webclip is een app tegel die een specifieke website opent nadat de gebruiker erop klikt. Een webclip lijst cosmetisch erg op een normale iPad app.
Stappen:
1. Login op Jamf School (jamfcloud.com)
2. Ga naar “Profielen > Overzicht”
3. Klik op “Maak een profiel aan”
Sommige Jamf School omgevingen hebben al een bovenschools profiel, dit betekent dat een profiel per school (waarschijnlijk) niet nodig is.
4. Selecteer de optie “Apparaatinschrijving”
5. Geef een Profielnaam op (bijv. “Apps Layout en Webclips - Groep 1a”)
6. Klik op Volgende
7. Klik op Voltooien
8. Klik op het aangemaakte profiel (bijv. “Apps Layout en Webclips - Groep 1a”)
9. Scroll naar beneden en klik onder “iOS Payload (alleen beheerd)” op “Veilige lijst en blokkeringslijst”
10. Klik op Configureer (indien aanwezig)
11. Je kan een Webclip toevoegen. Een webclip is een app tegel die een specifieke website opent nadat de gebruiker erop klikt.
12. Klik op Bewaar
13. Scroll naar beneden en klik onder “iOS Payload (alleen beheerd)” op “Lay-out”
14. Klik op Configureer (indien aanwezig)
15. Je ziet een overzicht van alle aanwezige tegels, verdeeld over de tabs “Apps” en “Webfragmenten”.
16. Sleep de gewenste Apps of Webfragmenten naar de iPad bureaublad. Je kan in dit venster ook de volgorde van de apps bepalen. Sleep de apps naar de gewenste positie op het iPad scherm.
17. Klik op Bewaar
18. Scroll naar boven “Bereik” en selecteer je apparaatgroep
19. Klik op Bewaar
Belangrijk:
- Niet alle ingestelde apps in het “Apps Layout en Webclips” profiel kunnen worden weergegeven op de iPads.
Hieronder staan een aantal oorzaken waarom apps nog niet zichtbaar zijn, samen met een mogelijke oplossing:
- Oorzaak 1:
Een van de redenen waarom deze apps niet zichtbaar zijn kan te maken hebben met het feit dat de app verouderd is en dus niet meer ondersteund wordt op nieuwe versies van iOS (of iPadOS). Dit betekent dat alleen iPads met een oude versies van iOS de app kunnen ontvangen. In sommige gevallen heeft de appontwikkelaar de app verwijderd uit de Appstore, hierdoor is de app niet meer uit te rollen op de iPads.
- Oorzaak 2:
De ingestelde apps in dit profiel worden alleen weergegeven als je genoeg app licenties hebt in Apple School Manager. Je kan de beschikbare app licenties bekijken in Jamf School via de pagina “Apps > Voorraad”. Apps worden alleen uitgerold als er genoeg beschikbare licenties aanwezig zijn. Indien nodig, upgrade het aantal licenties in Apple School Manager.
- Oorzaak 3:
De ingestelde apps in dit profiel worden nog niet weergegeven, omdat ze nog niet gekoppeld zijn aan de juiste Apparaatgroep. Ga in Jamf School naar de pagina “Apps > Voorraad”, zoek je app uit de lijst en klik erop. Scroll naar beneden naar het kopje “Deze app wordt gedistribueerd naar de volgende apparaatgroepen” en klik op het “+” icoon om je Apparaatgroep toe te voegen.