Sync uitzonderingen

Iedere nacht synchroniseert het COOL Portaal met jullie leerlingadministratiesysteem (LAS). Zo worden automatisch gebruikers toegevoegd op basis van de Locatie-instellingen in COOL. Soms kan het voorkomen dat iets misgaat met de sync, omdat gebruikers bijvoorbeeld dezelfde namen hebben. Met een sync uitzondering kun je hier aanpassingen voor maken, zodat de accounts de dag erna wel correct worden gesynchroniseerd. Ook kan je werknemers uitsluiten van de medewerkersgroep. 

Dit houdt in dat die medewerker geen lid meer is van de maillijst én geen toegang meer heeft tot de Gedeelde Drives of Sharepoint in dien van toepassing.


Alleen hoofdbeheerders hebben de mogelijkheid sync uitzonderingen te maken. 


Een uitzondering aanmaken

1. Open het COOL Portaal en log in. Ga via de negen rondjes rechtsboven naar 'COOL Beheer'. 



2. Beweeg vervolgens met je muis over 'Instellingen' en klik op 'Sync uitzonderingen'. 



3. Klik op 'Gebruikersuitzondering toevoegen'.



4. Het volgende venster komt naar voren, voer het 'Bron ID' in, deze kan je terugvinden in de Logs.

Vervolgens voer je alleen hetgeen in wat aangepast moet worden, de rest mag leeg blijven.



Extra informatie

Wil je enkel het mailadres aanpassen? Voer dan na het invullen van het Bron ID alleen het nieuwe mailadres in.


Het vinkje 'Uitsluiten van medewerkersgroep' wordt alleen zichtbaar als de rol 'Medewerker' is geselecteerd. Als je dit aanvinkt, dan wordt de gebruiker uit de medewerkersgroep gehaald en is daarmee geen lid meer van de mailgroep, ook zijn de rechten tot de Gedeelde Drive en/of SharePoint ontnomen in dien van toepassing.

5. Als je de uitzondering hebt opgeslagen zie je de uitzondering als volgt terug in het overzicht.


Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.