Basispoort tegels - Probleemoplosser

Voor de meeste scholen is het COOL Portaal zo ingesteld dat de beschikbare Basispoort applicaties automatisch worden opgehaald uit Basispoort en geplaatst in de applicatiebibliotheek van zowel de leerkracht als de leerling. De Basispoort ICT-Coördinator kan in de licentiebeheer omgeving van de uitgeverijen licenties voor die applicaties koppelen aan de groepen en gebruikers. Na koppelen van die licenties krijgen die gebruikers en groepen de applicaties daarvan in hun Basispoort Lesmateriaal overzicht. COOL zal die applicaties automatisch ophalen elke vier uur. Maar wat kun je doen als de applicatie niet zichtbaar is?


In dit artikel:

Staat de tegel bij overige applicaties?

Opent de website van de lesmethode wel, maar komt er niks in beeld?

De tegel is helemaal niet zichtbaar in het COOL portaal, wat nu?


Staat de tegel bij overige applicaties?

In het COOL portaal kan je applicaties indelen zoals je zelf wilt, zo kan je ook de applicaties slepen naar 'Overige applicaties'. Zeker bij jongere leerlingen komt het voor dat dit per ongeluk is verplaatst. De gebruiker kan in het COOL portaal links op 'Overige applicaties' klikken en de tegel verslepen naar het vak dat dan verschijnt:




Als leerkracht kan je ook per leerling inzien welke tegels zij hebben en waar die tegels staan. Dat doe je met de volgende stappen:


  1. Ga naar het COOL portaal en log in
  2. Ga via de negen rondjes rechtsboven naar 'Gebruikers & Groepen'
  3. Klik op de groep waar die leerling in staat
  4. Klik op de leerling waarvan je de tegels wilt inzien
  5. Je ziet dan een overzicht van zijn Favorieten en Overige tegels

Opent de website van de lesmethode wel, maar komt er niks in beeld?

Dan kan dit aan de cookies of cache liggen. Dit zijn gegevens die lokaal in de browser worden opgeslagen om pagina's die je bezoekt sneller te kunnen laden, echter kan het voorkomen dat een pagina ineens fout wordt geladen juist door deze gegevens. Soms blijft het scherm wit, de pagina kan blijven laden of je krijgt een foutmelding zoals deze:




Je kunt dit probleem oplossen door op de volgende manier de cookies en cache te verwijderen:


Binnen de Google Chrome Browser:


Ga naar de website chrome://settings/clearBrowserData, kies bij Periode de optie 'Alles', zet vinkjes bij 'Cookies en andere sitegegevens' en 'Gecachete afbeeldingen en bestanden' en klik vervolgens op 'Gegevens wissen'.


Binnen de Microsoft Edge Browser:


Ga naar de website edge://settings/clearBrowserData, selecteer bij Tijdsbereik de optie 'Gehele tijd'. Zet vinkjes bij 'Cookies en andere sitegegevens' en 'Afbeeldingen en bestanden in de cache' aan. Druk vervolgens op 'Nu wissen'.


Mocht dit niet helpen, dan kan het zo zijn dat de uitgever van de lesmethode een storing heeft. Op onze storingspagina kan je de uitgever van de lesmethode opzoeken en de storingspagina van die uitgever openen.



De tegel is helemaal niet zichtbaar in het COOL portaal, wat nu?

Het kan tot vier uur duren voordat een lesmethode zichtbaar wordt in het COOL portaal nadat de Basispoort ICT-Coördinator de licentie ervoor heeft gekoppeld aan de groepen of gebruikers. Na koppelen van de licentie stuurt de uitgever die informatie eerst door naar Basispoort zodat in het Basispoort Lesmateriaal de applicatie komt te staan. Die applicatie tegels haalt COOL om de vier uur op uit Basispoort.


Alleen de Basispoort ICT-Coördinator en de uitgeverijen zelf kunnen de licenties voor de lesmethodes koppelen aan de groepen en gebruikers. Dit kunnen wij niet voor je doen. Tekst en uitleg over hoe de licenties gekoppeld moeten worden vindt je op de websites van de uitgeverijen, hier volgen een aantal handige snelkoppelingen naar handleidingen hiervoor van de uitgeverijen zelf:


Blink

Koppeling Basispoort 


Cito

Leerling in beeld


Lexima

Handleiding Lexipoort


Malmberg

Methode niet zichtbaar in Basispoort

Licenties per kind koppelen


Nieuwsbegrip

Nieuwsbegrip en Basispoort koppelen


Noordhoff

Junior Cloud


ThiemeMeulenhoff

Veelgestelde vragen, hulp bij inloggen


Zwijssen

Top 5 veelgestelde vragen (Scroll naar beneden)


Kom je er na deze stappen nog steeds niet uit? Neem dan contact op met onze servicedesk.

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.